
British Press Correspondents in Post World War II Germany

Antje Robrecht

In April 1945, British newsreel viewers saw for the first time a number of 
horrifying pictures taken at the German concentration camp Bergen- 
Belsen. A British war correspondent who had visited the camp immedi­
ately after its liberation by British troops wrote in his memoirs that the 
sight of the sufferings of Nazi Germany's victims made him hate 'every­
body and everything German far more fiercely than ever before during the 
war'.1 This feeling was shared by the majority of the British population. 
The pictures from Bergen-Belsen and the regime they conjured up became 
an integral part of the British image of Germany and overshadowed An­
glo-German relations for decades to come.

At the same time, in the post war world, the integration of the western 
half of Germany into the western camp seemed imperative. Only ten years 
after the war, the former enemies Great Britain and West Germany became 
NATO allies. Politicians on both sides stressed that on a political level the 
relations between the two countries were amicable. However, anti-German 
feeling in the British population was still considered to be strong and the 
press was held responsible for fuelling these feelings. This paper will dis­
cuss the role and work of British press correspondents as actors in Cold 
War Germany and in Anglo-German relations in the period from 1945 to 
the early 1960s.

In recent years, the role of non-state actors in international relations has 
been highlighted by historians of International History.2 These actors in­
clude foreign correspondents, who by profession play a key role in the 
transmission and non-transmission of information, ideas and images from 
one country to another.3 In a media society, the political and professional 
choices of these journalists have an important impact on the perception 
and the development of the relations between their home and their host 
country.

The impact the press had on Anglo-German relations was certainly 
heightened by the fact that this impact was perceived to be considerable.

1 Edwin Tetlow, As It Happened: A Journalist Looks back (London: Peter Owen 1990), 78.
2 See for example: Wilfried Loth, 'Einleitung', in: Wilfried Loth, Jürgen Osterhammel 

(eds.), Internationale Geschichte: Themen -  Ergebnisse -  Aussichten (Munich: Oldenbourg 
2000), Vn-XIV (XI).

3 Cf. Hartmut Kaelble, Der historische Vergleich: Eine Einfiihrung zum 19. und 20. Jahrhundert 
(Frankfurt am Main: Campus-Verlag 1999), 68 and Johannes Paulmann, 'Interkultureller 
Transfer zwischen Deutschland und Großbritannien: Einführung in ein Forschungskon­
zept', in: Rudolf Muhs, Johannes Paulmann, Willibald Steinmetz (eds.), Aneignung und 
Abwehr. Interkultureller Transfer zwischen Deutschland und Großbritannien im 19. Jahrhundert 
(Bodenheim: Philo 1998), 21-43 (35-36).



British Press Correspondents in Post World War II Germany 125

The influence attributed to a specific newspaper could contribute to turn­
ing it into an important political force and its representatives into influen­
tial actors in Anglo-German relations.4

To illustrate the life and work of British press correspondents in post 
war Germany, this paper will address five points: first, the correspon­
dents' biographical background; secondly, the difficult return to peace 
time journalistic practices and standards in occupied Germany; thirdly, the 
positioning of the British newspapers and their correspondents in the ideo­
logical battle of the Cold War; fourthly, the tight rope walk of the German 
government between informing and manipulating foreign press corre­
spondents; and lastly the special status of The Times and its Bonn corre­
spondents.

1. Biographical Background

Foreign correspondents of quality newspapers are an elite group within 
the journalistic profession. Many of those representing The Times, The Daily 
Telegraph or The Manchester Guardian in Germany had been to Oxford or 
Cambridge before they took up a career in journalism. Others followed a 
different path and had gone into journalism straight after school and 
worked their way up from news room apprentice -  or even messenger boy 
-  to a foreign post. Two short biographical sketches may illustrate these 
different career patterns:

Terence Prittie (1913-1985), who was the Manchester Guardian's German 
correspondent from 1946 to 1963, was the younger son of an Anglo-Irish 
lord.5 He had been educated at public schools and studied History at Ox­
ford. His aim had been to join the diplomatic service, but because of an 
illness he missed the entrance exam and opted instead for a career in the 
City. After the signing of the Munich Agreement he joined the regiment of 
the Rifle Brigade in which his father and grandfather had already served.6 
When the war broke out, he was immediately called up. In May 1940 he 
was taken prisoner at Calais and spent nearly five years in German pris­
oners' camps. Six times he attempted to escape and finally succeeded in 
March 1945.7 Back in Britain, he applied for a job with the occupation army 
in Italy or Austria. He was offered a position in Germany, but decided not 
to take it up. In his memoirs he wrote:

4 In my PhD dissertation, I study the role of British Berlin, later Bonn, and German London 
correspondents as actors in Anglo-German relations in the period from 1945 to 1962.

5 For Prittie's family background see Terence Prittie, Through Irish Eyes (London: Bachman
& Turner 1977), 14-15.

6 Prittie, Through Irish Eyes, 85-102.
7 See the chapters "Going To The Wars', 'Prisoner-of-war' and 'Secret Agent" in: Prittie, 

Through Irish Eyes, 103-159 and 167-169.



126 Antje Robrecht

T could not see myself administering the people of a country in which I had just spent 
five years as a helpless prisoner/8

In February 1946, he joined The Manchester Guardian to be trained as a 
sports reporter. However, when the post of German correspondent be­
came vacant shortly afterwards, Prittie applied for the job.9 He spent 
nearly seventeen years in Germany, at first very suspicious of the German 
people, but slowly recognising the dramatic change the country and its 
inhabitants were undergoing.10

In 1963, he returned to London to become diplomatic correspondent of 
The Guardian. He left the paper in 1970 to work as a lobbyist for Israel in 
Great Britain.11 In his Times obituary Prittie is described as 'one of the lead­
ing foreign correspondents of his generation'.12

Louis Heren (1919-1995), who represented The Times in Bonn from 1955 
to 1960, climbed an even steeper career ladder. In the official history of The 
Times he is introduced as a man 'whose intelligence, courage and drive 
were to win him a career which few Times men have equalled'.13

Heren was bom in Shadwell, a slum parish in the East End of London. 
His father, who died when Heren was only four years old, had been a 
Times printer. His mother ran a canteen to provide an income for the fam­
ily. Heren attended the local grammar school, but left school at the age of 
15 to work as a messenger boy for The Times. He later recalled:

'[...] as an office boy I slipped through the departmental divisions unnoticed. I was per­
mitted to write advertising copy because the department was understaffed. I was allowed 
to write my first story for the paper for much the same reason. [...] Today it would be 
almost impossible to make such a surreptitious upward journey from the bottom/14

During the war, Heren fought with the British Army in Europe and the Far 
East. In 1946, he rejoined The Times as a reporter, in 1947, he was trans­
ferred to the foreign department and in the same year he got his first for­
eign placement: He reported about the partition of India and was then sent 
to Palestine to write about the foundation of Israel. He returned to London 
in 1950, but was soon sent out again to report from the Korean War. In the 
following decades Heren reported for The Times from Singapore (1951-

8 Prittie, Through Irish Eyes, 172.
9 In retrospect Prittie wrote: 'A few months earlier, I would have regarded Germany as the 

last place in the world where I could wish tò be. After nearly five years there as a pris­
oner-of-war I had talked of never wanting to see the country again. Time is certainly a 
healer of minds/ Terence Prittie, My Germans: 1933-1983 (London: Oswald Wolff 1983), 
99.

10 See Prittie, Through Irish Eyes, 222 and Prittie, My Germans, 185 and Terence Prittie: 'Six­
teen Years in Germany', The Guardian, 10.7.1963.

11 See the chapter 'Homage to Israel', in: Prittie, Through Irish Eyes, 290-309.
12 'Terence Prittie', The Times, 29.5.1985.
13 Iverach McDonald, The History o f  The Times: Voi. 5: Struggles in war and peace, 1939-1966 

(London: Times Books 1984), 149.
Louis Heren, Growing Up Poor in London (London: Phoenix 2001), 187.14



British Press Correspondents in Post World War II Germany 127

1953), Delhi (1953-1955), Bonn (1955-1960) and Washington (1960-1969). 
He advanced in 1969 to become 'American Editor' of The Times and in 1970 
was called back to London to serve the newspaper as foreign editor and 
later as deputy editor. He left The Times shortly after Murdoch acquired 
the paper in 1981. One of Heren's former colleagues said about his re­
markable career:

'Without the shock of Hitler, that stuffed-up inter-war British society would never have 
dropped the kind of ladders which enabled a bright kid from Shadwell to rise up to be­
come a man of Louis' eminence and influence/15

Louis Heren and Terence Prittie came from opposite ends of the social 
spectrum. While Prittie's family background was not the rule, Heren's 
career was certainly an exception. The correspondents who had started 
their career as an apprentice at a local newspaper mostly belonged to the 
older generation.16 The trend went towards the recruitment of university -  
mainly Oxbridge -  graduates.17 For some of these young men, journalism 
was a second choice: the first would have been a career in the Foreign Of­
fice.18 By becoming a foreign correspondent, they chose a profession in 
many respects related to that of a diplomat. However, there is one essen­
tial difference: journalists are responsible to their readers and editors and 
not to their government.

2. From War Correspondence to Peace Time Journalism

The British correspondents in occupied Germany sometimes had to fight 
to safeguard their professional independence. In 1945, they came to Ger­
many as war correspondents accredited to the allied armies. Robert Coo-

15 Peter Hennessy, 'Introduction', in: Heren, Growing Up Poor in London, 5-7 (6).
16 John Henry Freeman (1889-1964) and Robert Wright Cooper (1904-1992), for example, 

both worked their way up from apprentices at provincial newspapers to the foreign de­
partment of The Times.

17 Reginald Peck (The Daily Telegraph), Terence Prittie (The Manchester Guardian) and An­
thony Mann (The Daily Telegraph) had been to Oxford. John Midgley (The Times/The Man­
chester Guardian), Charles Hargrove (The Times), Alistair Home (The Daily Telegraph) and 
Blake Baker (The Daily Telegraph) had graduated from Cambridge, and Edwin Tetlow (The 
Daily Telegraph), John Stewart Buist (The Times) and Douglas Brown (The Daily Telegraph) 
had been to university in Manchester, Glasgow and London respectively. The Times was 
increasingly recruiting directly from Oxbridge. See British Library, ADD 78924, John 
Stewart Buist Diaries, 9.9.1960. See also Heren, Growing up Poor in London, 188. Peter 
Nichols, Richard Davy, Richard Wigg and John White, who worked as junior correspon­
dents at The Times office in Bonn, had all four been to Oxford.

18 Terence Prittie got shingles before sitting the exam and then never took it (Prittie, Through 
Irish Eyes, 83), Charles Hargrove failed the exam (Charles Hargrove, Un Gentleman du 
Times, 1944-2000: Paris-Berlin-Tokyo-Bonn (Paris: Tallandier 2001), 40) and Alistair 
Home's marks were not good enough to take the exam (interview with Alistair Home, 15 
June 2004 -  all transcripts of this and subsequently cited interviews are in the possession 
of the author).



128 Antje Robrecht

per, the first Times correspondent to arrive in Berlin, informed his foreign 
news editor in August 1945:

'Berlin, with its direct impact on Russian and American policy, is clearly going to be an 
important news centre, though a pretty grim one to live in. There is no need to tell you 
that the old office in the Unter den Linden is so completely obliterated that I can't re­
member just where it was, and the general destruction is on a scale that I would never 
have believed possible had I not seen Cologne.'19

Cooper's letter hints at the exceptional situation in which the British corre­
spondents found themselves. Not only were they reporting from a town 
and a country which lay in ruins: it was still visibly militarised. Even after 
the status of war correspondent had been abolished in August 1946, the 
correspondents were still obliged to wear uniform.20 They visibly belonged 
to one of the victor nations and enjoyed the same privileges as British offi­
cers in defeated Germany. However, this 'colonial existence'21, as John 
Midgley of The Manchester Guardian put it, could be quite detrimental to 
their professional work.

Terence Prittie, who came to Berlin in autumn 1946, wrote in his mem­
oirs:

T lived virtually isolated from the people of Berlin, in a British-requisitioned flat, eating 
British rations, using British transport facilities and British 'occupation currency', even -  
initially -  wearing British uniform as a so-called 'War Correspondent'.'22

As Prittie's remarks indicate: The journalists, whose job it was to 'control' 
and possibly criticize the work of the British military government in Ger­
many, were totally dependent on it for lodgings, furniture, food, transport, 
communications -  and information. There was no independent German 
press and the opportunities to meet with Germans were rare.

On the one hand, the correspondents protested against having to wear 
uniform at all times, because it made meetings with Germans so difficult.23 
On the other hand, when the special status of war correspondent was abol­
ished and the journalists were accorded a civilian status, they complained 
about being 'bereft of all military privileges in a quasi-military commu­
nity'.24 Despite their dependence on the British authorities in Germany, the 
journalists aimed to safeguard their professional independence. At the

19 Times Newspapers Limited Archive [hereafter TNL Archive], Deakin Papers, Cooper to 
Deakin, 2.8.1945.

20 See The National Archives [hereafter TNA], FO 946/23, Regulations for War Correspon­
dents, August 1945, and Guidance for correspondents accredited to the CCG (British 
Element) and the ACA (British Element), issued by the Director of Information Services, 
Control Office for Germany & Austria (draft version), 29.6.1946.

21 The Guardian Archive [hereafter GA], Editorial correspondence file, B/M 305/46, Midgley 
to Wadsworth, 21.1.1947.

22 Prittie, My Germans, 101.
23 TNA, FO 1013/1911, MacDonald to Treadwell, 14.4.1946.
24 TNA, FO 946/31, Letter of Protest from the British and Allied Press Correspondents 

stationed permanently in Berlin and the British Zone, 10.10.1946.



British Press Correspondents in Post World War II Germany 129

same time, they expected all possible help from the British authorities, 
especially the Public Relations Branch of the Control Commission because 
of the difficult working and living conditions in occupied Germany.25 It 
was a complicated and not always successful balancing act.

In July 1945, a member of the British Military Government wrote to a 
colleague that he was convinced that the Public Relations Branch of the 
Control Commission could have a great influence with the press. Accord­
ing to him, the main aims of the Control Commission's news service 
should be to 'help the Press to put over the right stuff' and to 'prevent the 
Correspondents having to search in inappropriate quarters and thus pro­
duce inaccuracies and get on to undesirable subjects.'26

This British public relations specialist saw the correspondents in the 
role of disseminators who gathered their information solely from official 
sources and presented the world with a 'suitable' picture of the situation in 
Germany. Such a position leaves very little room for the British tradition of 
a critical and independent press. In August 1945, the Times correspondent 
Robert Cooper complained to his foreign news editor:

"An increasing tendency is discernible on the part of the military here to funnel every­
thing through P. R. channels. Heaven forbid that mass journalism has come to stay!"27

At several occasions in the following years, the British correspondents 
protested -  more or less successfully -  against the information policy of 
the British Military Government.28 In June 1946, John Anderson of The 
Manchester Guardian complained to his editor that more and more informa­
tion given at British press conferences was classified as 'off the record'. 
Anderson wrote:

"One does not want to be catty about one's colleagues, but what shocks me is that there 
appears to be a school of thought which has as sneaking liking to have as much as possi­
ble "off the record". It makes life easy, there is no risk of being "scooped," and all P.R. and 
F.O. officials just purr with pleasure at how "co-operative" you are. I'm afraid that I am 
not. I take the view that it is our job to report and not to be repositories of secret informa­
tion.'29

Professionally, the British correspondents in occupied Germany both prof­
ited and suffered from being nationals of one of the victor nations. After 
six years of war and censorship, the return to peace time working and 
living conditions and standards was a slow one.

The situation changed in some respects with the foundation of the Fed­
eral Republic in 1949. The defeated and destroyed country slowly reawak-

25 See for example TNA, FO 1030/193, Memorandum by the British Press Correspondents' 
Association, 12.5.1947.

26 TNA, FO 1056/508, Houghton to Treadwell, 28.7.1945.
27 TNL Archive, Deakin Papers, Cooper to Deakin, 2.8.1945.
28 See for example TNA, FO 1030/193, Memorandum by the British Press Correspondents' 

Association, 12.5.1947.
GA, Editorial correspondence file, B/A 65/26, Anderson to Wadsworth, 22.6.1946.29



130 Antje Robrecht

ened politically, economically and intellectually and new -  German -  
sources of information opened up. When reporting about the development 
of Germany, British correspondents were now mainly writing about Ger­
man, not British policies and were increasingly using German sources.

However, the situation of British correspondents in Germany remained 
an exceptional one. In his memoirs, the Times correspondent Louis Heren 
wrote:

I n  the mid-fifties, even after sovereignty had been granted by the occupying powers, 
West Germany still had the atmosphere and attitudes of an occupied country. The tem­
perature of the Cold War was still below freezing/30

3. Positioning in the Cold War

In this battle between two ideologies, whose front line was running di­
rectly through divided Germany, the British journalists had to opt for one 
side or the other. John Peet, Reuter correspondent in Berlin since 1946, did 
this in a very spectacular fashion. Peet, a Communist since youth, was 
disillusioned with the capitalist, insufficiently denazified West German 
state, he was worried about the plans to rearm West Germany and he was 
convinced that the West was heading towards a war against the commu­
nist East.31 At a press conference in East Berlin in June 1950 he declared:

T am standing here today, because I am no longer willing to serve those who propagate 
war. As a western journalist [...] I have become, without wanting to, a tool for the war 
machinery directed by America. Today this is the sad and degrading fate of most western 
journalists, who work for a press which has become the mouthpiece of warmongers. As 
an English patriot, democrat and friend of peace I cannot any longer contribute to this/32

John Peet's move to the East attracted worldwide attention -  but none of 
his former colleagues followed his example.

The vast majority of British correspondents in Germany was firmly an­
chored in the western camp, and their anti-communist attitude influenced 
their reporting about Western Germany. Alistair Home, assistant Bonn 
correspondent for the Daily Telegraph in the early 1950s, said in an inter­
view:

'[ ...]  we were then very much in the throes of the Cold War -  and that's why I am quite 
sure the Telegraph backed Adenauer, backed West Germany. It was very frightening. One 
felt the tremendous power of the Soviets [...]/

A new war seemed a real possibility and the western defences terribly 
inadequate.33

30 Louis Heren, Growing up on The Times (London: Hamish Hamilton 1978), 210.
31 See Stefan Berger, Norman LaPorte, 'John Peet (1915-1988): An Englishman in the GDR', 

History 89, 1 (2004), 49-69 (53). As editor of the Democratic German Report from 1952 to 
1975, Peet became 'the most successful propagandist of the GDR in Britain' (ibid., 68).

32 Quoted in: ibid., 50.
33 Interview with Alistair Home, 15 June 2004.



British Press Correspondents in Post World War II Germany 131

In this Situation, many British correspondents possibly shared the atti­
tude which the Times correspondent John Freeman expressed in a letter to 
his foreign editor. Freeman wrote:

'Much as I dislike Germany, I am sure the realistic policy for us is to ensure that the west­
ern half of it at any rate is well within the democratic orbit/34

When Neal Ascherson came to West Germany in 1963 to report for The 
Observer, he noted that most of his British colleagues in Bonn took a 
'strongly anti-Communist line'.35 The Daily Telegraph regarded such a po­
litical line as an entry requirement. In I960, the London office refused to 
hire a particular journalist as Bonn correspondent, because the paper

'could not take the risk of employing someone who is known to look favourably East­
ward, no matter how academically/36

It was very difficult for British correspondents to get access to genuine 
information about the situation in East Germany and to write about it from 
their own experience. In May 1959, Reuters was the first non-communist 
western news agency to open an office in East Berlin. The possible political 
implications of this step became apparent in letters that Reuters received 
from the East German authorities. According to Peter Johnson, the first 
Reuter correspondent in East Berlin, these letters showed:

'[...] that they regard setting up our office in East Berlin as part of the relations between 
our two countries, whereas the view of Reuters is that we are out to get news and not to 
make politics.'37

The Federal Government was very displeased about the opening of the 
Reuters office.38 The government of the GDR, on the other hand, began to 
promote accreditation in East Berlin. In 1963, The Times refused such an 
offer. The editor and the foreign editor both thought

'at present it would be better not to get formal accreditation as the east Germans might 
make propaganda use of it, saying that British newspapers were already 'recognising' the 
east German regime'.39

The Daily Telegraph, too, refused the offer from East Berlin. In a letter to 
London, its Bonn correspondent Blake Baker stated:

'We should certainly not take the lead in accepting Communist advances. The Bonn Govt 
will certainly react in a very sour way, if not energetically, to such a move.'40

34 TNL Archive, McDonald Papers, Freeman to McDonald, 25.4.1954.
35 Interview with Neal Ascherson, 29 June 2004.
36 Pawley to Baker, 21.1.1960. See also Baker's response: Baker to Pawley, 26.1.1960. (Both 

letters are in possession of The Daily Telegraph).
37 Peter Johnson, Reuter Reporter among the Communists 1958-59 (London: Tagman), p. 104.
38 TNA, FO 953/2023, Protocol of Anglo-German Information Talks, London, 17.1.1961.
39 TNL Archive, McDonald Papers, McDonald to Hargrove, 11.9.1963.
40 Baker to Marsh, 15.7.1964. (Letter in possession of The Daily Telegraph).



132 Antje Robrecht

These examples show that the German governments in Bonn and East 
Berlin did not regard the correspondents of British newspapers solely as 
journalists. They also saw them as representatives of important British 
institutions whose attitude towards the 'recognition' of the GDR -  whether 
expressed in their reporting or by their accreditation in East Berlin -  was of 
political significance.

In the 1950s, most British newspapers closed their West Berlin offices 
which made it even more difficult for British correspondents to gather 
information about East Germany.41 The Times correspondent Charles 
Hargrove thus advised his superiors to keep a correspondent and an office 
in West Berlin. In a letter to Printing House Square he said:

'It is hard enough in Berlin itself to resist the temptation to turn oneself into an instru­
ment of the cold war, subjected as one is to a constant stream of anti-communist propa­
ganda. But it must be, in my estimation, ten times harder to keep any sort of proper per­
spective when dealing with eastern Germany from Bonn, where the full blast of the Kai­
ser Ministry [the Ministry of All German Affairs, A. R.] and all the official propaganda 
services is turned upon foreign Correspondents/42

As this letter indicates, the Federal Government in Bonn hardly ever 
missed an opportunity to make its policies and convictions known to the 
foreign press in Bonn.

4. West German Press Policy

Active as well as repressive governmental press policy had a long tradi­
tion in Germany.43 However, it was not a tradition the Federal Press Office 
could liberally draw on. The press policy of the Kaiserreich had been 
marked by repressive laws and the sponsoring of semi-official media or­
gans, that of the Weimar Republic by restrictive measures and ardent 
campaigning for the revision of the treaty of Versailles and that of the Nazi 
regime by massive propaganda for the regime and a total control of the 
media.44

The government of the new West German state had to try and tread 
carefully when it came to exerting influence on the German and the for­
eign press. At the same time, the press was its most important means of 
promoting its policies and ideas at home and abroad. At first without a 
foreign ministry and a diplomatic service, the West German government

41 For the closure of The Times Berlin office see TNL Archive, McDonald Papers, Haley to 
McDonald, 30.7.1954; TNL Archive, Norman Papers, McDonald to Norman, 5.10.1954, 
Nichols to Norman, 16.4.1955, and Norman to Nichols, 4.5.1955.

42 TNL Archive, McDonald Papers, Memorandum by Charles Hargrove, 28.7.1954.
43 See Ute Daniel, Wolfram Siemann, 'Historische Dimensionen der Propaganda', in: Ute 

Daniel, Wolfram Siemann (eds.), Propaganda: Meinungskampf, Verführung und politische 
Sinnstiftung (1789-1989) (Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag 1994), 7-20.

44 See Ute Daniel, 'Die Politik der Propaganda: Zur Praxis gouvemementaler Selbstrepräsenta­
tion vom Kaiserreich bis zur Bundesrepublik', in: Daniel, Siemann, Propaganda, 44-82.



British Press Correspondents in Post World War II Germany 133

depended on the foreign press as a channel to inform a foreign public 
about the young German democracy.45 Konrad Adenauer very famously 
used interviews with foreign correspondents to make his policies known 
to the world.46 When the Times correspondent John Henry Freeman once 
suggested to the Chancellor that his interviews with foreign journalists 
might not always be helping the cause of the Federal Republic, Adenauer 
wrote in reply:

'No other way remains open to me, because otherwise the voice of the Federal Govern­
ment would not be heard abroad, much less esteemed/47

One of the major aims of the young West German state was to win back 
the trust of the Western world. The Federal Government was very anxious 
about the image of Western Germany projected by the foreign press, and 
the Federal Press Office worked hard to ensure that the foreign correspon­
dents reporting from Germany were being well informed and well treated. 
The British press correspondents had easy access to West German politi­
cians, diplomats and officials who would talk to them quite frankly and 
openly. According to the News Chronicle correspondent George Vine this 
open approach to the press was a reaction against Nazi secrecy.48 How­
ever, the dividing line between informing and trying to manipulate the 
foreign press was thin. In its dealings with the press, the federal govern­
ment had to be very careful to avoid any reminiscences of Goebbel's 
propaganda machinery.

Plans to establish a powerful Ministry of Information, which according 
to Terence Prittie 'in some respects, bore an unfortunate resemblance to 
the Nazi Ministry of Propaganda'49 caused a storm in the foreign press. 
The plans were brought forward by Otto Lenz of the Federal Chancellery 
in August/September 1953.50 The Federal Press Office was opposed to 
Lenz's project. To dissuade Konrad Adenauer from supporting it, some of 
its officials entreated the press officers at the British and the American 
High Commission in Bonn to approach influential press correspondents 
and ask them to report critically about the planned ministry. The German

45 See for example Johannes J. Hoffmann, Adenauer: „Vorsicht und keine Indiskretionen!" Zur 
Informationspolitik und Öffentlichkeitsarbeit der Bundesregierung 1949-1955 (Aachen: Shaker 
1995), 387.

46 See Frank Andreas Buchwald, Adenauers Informationspolitik und das Bundespresseamt 1952- 
1959: Strategien amtlicher Presse- und Öffentlichkeitsarbeit in der Kanzlerdemokratie (Mainz: 
PhD dissertation 1991), 19-22.

47 TNL Archive, Memoranda Germany, Memorandum by Freeman, 29.5.1950. See also: 
Adenauer to Freeman, 27.4. 1950, No. 224, in: Hans Peter Mensing (ed.), Adenauer. Briefe 
1949-1951 (Berlin: Siedler Verlag 1985), 198-199.

48 Interview with George Vine, 16 July 2004.
49 Terence Prittie, Velvet Chancellors: A History o f Post-War Germany (London: Muller 1979), 

78.
Cf. Amulf Baring, Außenpolitik in Adenauers Kanzlerdemokratie: Vol. 1 (Munich: dtv 1971) 
30-33.

50



134 Antje Robrecht

officials were convinced that critical articles appearing in influential for­
eign newspapers would help to change Adenauer's mind about the minis­
try.51 The British High Commission approached Terence Prittie of The Man­
chester Guardian and asked him whether he was prepared to write about 
Lenz's plans. Prittie agreed under the condition that the Commission gave 
him additional information and an absolute guarantee that this informa­
tion was correct.52 The Commission complied with these conditions and 
Terence Prittie broke the story in the British press.53 It was immediately 
taken up by other British newspapers -  and the plans for the information 
ministry were dropped. Prittie was convinced that there was a direct link 
between the publication of his article and -  on the same day -  Adenauer's 
public denial that he had ever supported Lenz's plan. In a letter to his edi­
tor, Prittie wrote:

' I am sure Dr Adenauer is not going to love the Manchester Guardian for some little time 
to come, but I don't think that can be helped. It may be that the evil of the Information 
Ministry has been averted. That will be something gained/54

In this episode, a British foreign correspondent appears as a political actor 
who is asked for support by representatives of his government and de­
cides to use his influence to avert a foreign head of government from sup­
porting a plan considered harmful for the development of a democratic 
German state and its press.

The first initiative for Prittie's intervention came from officials of the 
Federal Press Office who were well aware of the importance which Kon­
rad Adenauer attributed to the foreign press. The Chancellor was often 
enraged about what he considered to be unfair reporting about Germany 
in the British press. During his chancellorship, Anglo-German press rela­
tions went through few ups and many downs, and Adenauer repeatedly 
complained that the British press instead of furthering Anglo-German 
relations severely hampered them.55 In a radio interview in April 1959, 
Adenauer said:

'I have sometimes asked myself if there are wire-pullers somewhere who deliberately try, 
for reasons of foreign policy, to impair relations between the British people and the Ger­
man people.'56

«  See TNA, F O 1056/366, Pope to Robb, 23.9.1953.
52 See GA, Editorial correspondence file, B/P 267/435, Prittie to Wadsworth, 25.9.1953.
53 'Curbing Freedom of Press. Dr Adenauer Considers Plans for Information Ministry. Test 

for Democracy', Manchester Guardian, 25.9.1953, and 'The Wrong Foot', Manchester Guard­
ian, 25.9.1953

54 GA, Editorial correspondence file, B/P 267/435, Prittie to Wadsworth, 25.9.1953.
55 See for example 'Dr Adenauer's persecution complex. Charity should begin at home', 

Manchester Guardian, 10.4.1959.
56 "Troubled Relations' with Mr. Macmillan Denied: Dr Adenauer Speaks of 'Pure Fan­

tasy", The Times, 9.4.1959. The Times printed a full-length translation of Adenauer's radio 
broadcast.



British Press Correspondents in Post World War II Germany 135

The British correspondents in Bonn, who had recently been sending re­
ports about the deterioration of Anglo-German relations to London57, re­
acted promptly to Adenauer's speech. In an article for The Times Louis 
Heren wrote that

'[...] it is difficult to see how independent journalists can be described as 'wire-pullers'. 
The implication seems to be that the journalists are the instrument of some concealed 
plotters, perhaps in the Foreign Office.'58

According to Heren, this kind of misunderstanding of the functioning of 
the British press was rather frequent in Germany.

In the months following this incident, the Federal Press Office worked 
very hard to soften the effects of Adenauer's unfortunate speech. Felix von 
Eckardt, the chief of the Federal Press Office, met up with Louis Heren to 
try to explain Adenauer's repeated sniping at the British press and British 
policy. Eckardt's remarks amounted to an appeal 'to be patient with Ade­
nauer'. According to Heren:

'It was an odd situation, a head of department appealing to a foreigner to be patient with 
his head of government.'59

5. The Special Status of The Times

However, Louis Heren was not just any foreigner. As Times correspondent, 
he was the representative of the most prestigious British newspaper which 
was considered to have close links with the British government. In a con­
versation with two members of the British Embassy's press department in 
January 1958, Felix von Eckardt admitted that he found it

'particularly difficult to explain to the Chancellor that neither 'The Times' nor the B.B.C. 
should be regarded as official organs of H.[er]M.[ajesty's]G[overnment].'60

The Federal Press Office, the Foreign Ministry, the London Embassy -  and 
the Chancellor -  were displeased about the constant stream of anti- 
German articles pouring out of the pens of the Daily Express correspon­
dents and other boulevard journalists.61 However, these articles never 
caused them as much concern as did critical reports appearing in quality

57 See for example 'Unpopularity in Bonn of Mr. Macmillan: Anglo-German Relations at 
Low Ebb', The Times, 3.4.1959, and 'Germany's Mental Strait-Jacket: Dr Adenauer refuses 
to look at Macmillan plan. Ideas at a Premium', Manchester Guardian, 6.4.1959.

58 'Identity of the Wire-Pullers', The Times, 10.4.1959.
59 TNL Archive, Memoranda Germany, Memorandum by Louis Heren, 26.6.1959.
60 TNA, FO 371/137599, Fisher to Anderson, 30.1.1958.
61 See for example the reaction to a Daily Express article published in July 1959, in which the 

paper had claimed under the heading 'Down Comes Macmillan' that Adenauer had 
taken a portrait of Macmillan off the wall. Politisches Archiv des Auswärtigen Amtes [he­
reafter PA-AA], AV Neues Amt, voi. 136, Note by Hans Scherer, 30.7.1959, Scherer to Hil­
ler, 31.7.1959, and Hiller to Scherer, Bonn, 4.8.1959.



136 Antje Robrecht

newspapers, and most particularly in The Times. The British always had to 
reckon with the, as a member of the Foreign Office put it,

'almost morbid sensitivity of the Germans in relation to anything 'The Times' does or 
does not print'.62

For example, when a Times leading article suggested a policy for Germany 
which was not in line with the official position of the western Allies, the 
German ambassador in London might approach the Foreign Office and 
request that, should the question come up at the next press conference, the 
Foreign Office official would make it quite clear that this was not the pol­
icy of the British government.63

Thus, the reports of The Times correspondents stationed in Germany 
were read with great scrutiny in Bonn. The tone of these reports could 
change dramatically, when a new Times correspondent was sent to report 
from the German capital.64

The first Bonn correspondent of The Times, John Henry Freeman, was a 
fervent admirer of Konrad Adenauer and fully supported the Chancellor's 
policies in his articles. The official history of The Times writes about Free­
man:

'In western Germany [...] he developed a sincere admiration for Dr. Konrad Adenauer, 
and his messages -  much warmer in tone towards the Chancellor than many of The 
Times leading articles -  helped readers to understand that the west Germans had fully 
committed themselves to the western side/65

When the British High Commission had asked Terence Prittie to help dis­
suade Adenauer from pursuing Lenz's plans for a Ministry of Information, 
Prittie had wondered why they had not approached the Times correspon­

62 TNA, FO 953/2022, Briefing for the Anglo-German Information Talks in London, 
17.1.1961. Item 6: Review of Anglo-German Press and Public Relations, January 1961.

63 See for example PA-AA, B 31, voi. 20/2, v. Welck to Brentano, 15.10.1955, and German 
Embassy London to Auswärtiges Amt, 17.10.1955. In this case, the complaint was about a 
Times leader which had put the question: 'But is it not possible to have a pact on a provi­
sional basis that in no way rules out German unity for the future? The Russians on their 
side would have to drop their insistence that the military alliances, east and west, would 
have eventually to disappear/ 'Three Months', The Times, 15.10.1955. At the Foreign Of­
fice press conference on the day of the publication of the article, the Foreign Office official 
was asked to comment on this phrase. His response was: 'This is not the policy of Her 
Majesty's government/ PA-AA, B 31, voi. 20/2, German Embassy London to Auswärtiges 
Amt, 17.10.1955. The Times responded to this intervention by publishing a second leader 
on the same topic. 'Germany and Security', The Times, 18.10.1955. Cf. also McDonald, 
Struggles in War and Peace, 254.

64 The Times was very anxious about its independence and granted a great measure of it to 
its own correspondents. Louis Heren writes: 'The independence traditionally granted to 
correspondents of The Times was a wonderful gift. It gave me freedom to report the world 
as I saw it, regardless of the views of the editor or proprietor.' Heren, Growing up on The 
Times, 61. Cf. also Louis Heren, Memories o f  Times Past (London: Hamish Hamilton 1988) 
67,173 and 185.

65 McDonald, Struggles in War and Peace, 150.



British Press Correspondents in Post World War II Germany 137

dent. The reply had been:"Oh, John Freeman won't hear a word against 
the Federal Chancellor'!!'66

The contrast between Freeman's very loyal and Louis Heren's more 
critical reporting from Germany was a very pronounced one. Heren, who 
took over the Bonn office of The Times in 1956, remarked in his memoirs:

'One of my predecessors had been so cooperative that my more objective approach was 
seen as hostile/67

Shortly after his arrival in Bonn, Heren upset both German and British 
officials by his critical reports about the Anglo-German negotiations on the 
payment of the stationing costs for the British Army in Germany. A mem­
ber of the British Embassy considered his reports to be 'neither fair nor 
reliable' and wrote to the Foreign Office that he found it 'very tiresome 
when a 'Times' correspondent is so irresponsible.'68

According to his superiors Heren's aim as a journalist was

'to make his despatches set the record straight about the deeds and misdeeds of men in 
authority, no matter how much he upset them.'69

During his five-year term in Bonn, Heren repeatedly upset the German 
government officials in charge of press matters. All sorts of measures were 
undertaken to bring Heren around to a more positive view of Germany or 
to try to exert some pressure on him: Meetings with Heren, talks with his 
superiors, complaints about Heren to the British Embassy and the Foreign 
Office, the cancelling of an interview with Konrad Adenauer, and the sup­
ply of incriminating evidence to a German correspondent in London who 
wrote critical articles about Heren's reporting from Bonn.70

Heren left Bonn in December 1960 to take over the Washington office of 
The Times. His successor Charles Hargrove had a very different conception 
of the role of a Times correspondent.71 Hargrove, whom the official history 
of The Times attributes with a 'fine diplomatic sense'72, was very well con­
nected in the political and diplomatic circles of the German capital. He saw 
himself as a kind of second British ambassador, and wrote and acted ac­
cordingly. His reports from Bonn hardly ever caused a stir.

A British briefing for the Anglo-German Information Talks in May 1962 
-  nearly 18 months after Hargrove had taken over from Heren -  states:

66 GA, Editorial correspondence file, B/P 267/435, Prittie to Wadsworth, 25.9.1953.
67 Heren, Memories o f Times Past, 192.
68 TNA, FO 371/121915, British Embassy Bonn to Foreign Office, 30.6.1956.
69 McDonald, Struggles in War and Peace, 149.
70 See W. G. Krug: '„Times" und BBC: Wahre Sprachrohre Englands? Unfaire Deutschland­

berichterstattung am laufenden Band', ZV + ZV, voi. 57, no. 16, 15.8.1960, 901. See also 
PA-AA, AV Neues Amt, vol. 117, Memorandum by Dr. W. G. Krug about The Times re­
porting from Bonn, without date [autumn 1960, A. R.].

71 Cf. Hargrove, Un gentleman du Times, 44 and 261-2, and the interview with Charles 
Hargrove, 8/9 October 2004.

72 McDonald, Struggles in War and Peace, 349.



138 Antje Robrecht

'As far as British correspondents in Germany are concerned, the change in the representa­
tion of 'The Times' has brought a great improvement. The former correspondent, Mr. 
Heren, (...), though a good journalist, proved a constant irritant to the Germans, and his 
disappearance from Bonn has been a blessing/73

The example of The Times illustrates the potential role of foreign corre­
spondents as actors in Anglo-German relations. The reaction of the Federal 
Government to critical reporting in The Times underlines the importance 
attributed to this particular newspaper. The London office of The Times did 
hardly ever interfere with its correspondents' reporting from Bonn. The 
tone and manner of a Times Bonn correspondent largely depended on his 
biographical and professional background, his political attitudes and his 
conception of the role of the representative of an influential foreign news­
paper. As representatives of The Times in Bonn, the correspondents were 
perceived as important actors in Anglo-German relations. Depending on 
their own conception of their role, they did -  or did not -  feel it to be their 
duty to contribute to lessening the tension between the two countries.

Conclusion

With respect to their biographical background, the British correspondents 
reporting from post World War II Germany were not a homogenous 
group. They belonged to a (journalistic) elite by profession and not neces­
sarily by birth or academic education. However, the newspapers increas­
ingly chose Oxbridge graduates over veteran reporters.

Those coming to Germany immediately after the war were faced with 
an exceptional situation. They came from a country with a long tradition 
of an independent, critical press. However, during the occupation period it 
was at times difficult to uphold this tradition. The British military gov­
ernment which provided the correspondents with food, lodgings, trans­
port, communication channels and information pursued at first a rather 
restrictive information policy. It took some time -  and some effort on the 
part of the correspondents -  to return from wartime to peacetime profes­
sional standards and working conditions.

With the founding of the Federal Republic, the situation of the journal­
ists changed. In the immediate post war years, the British correspondents 
had in many respects been dependent on the British military government. 
But now the newly elected West German government very much de­
pended on the foreign press to regain the trust of its former enemies and 
project its policies abroad. For this purpose, the Federal Press Office used a 
number of instruments such as organising journeys for foreign journalists, 
helping individual correspondents to explore Germany, arranging back­
ground talks and interviews with politicians and issuing information bro­

73 TNA, FO 953/279, Brief No. 9: Anglo-German Information Talks, Bonn, May 15, 1962: 
Review of Anglo-German Press and Public Relations.



British Press Correspondents in Post World War II Germany 139

chures. In its dealings with the press, the German government had to try 
to avoid all reminiscences of the Nazi press and propaganda policy. How­
ever, the concept of a critical and truly independent press was rather new 
and foreign to Germany with its long tradition of a partisan press, and it 
was not fully understood by some of the men in power.

The influence of the press on Anglo-German relations was thought to 
be considerable -  and generally damaging. Rather unsuccessful efforts 
were undertaken to put an end to the recurring snow ball fights between 
the German and the British press. Particular attention was paid to the re­
porting in quality newspapers. These newspapers' attitude to topics such 
as the future of Berlin, disengagement plans, the GDR or the Oder-Neisse 
line was taken very seriously. Their refusal to have a correspondent ac­
credited in East Berlin -  and the reasons given for this refusal -  underlines 
the perception and the role of these newspapers and their representatives 
as political actors. Their correspondents were mostly anti-communist and 
thus pro-Adenauer. However, these journalists were neither the mouth­
piece of their editors nor of the British government and were free to ex­
press their own opinion on the new Germanys. Their judgement -  and the 
way they expressed it -  differed according to their political convictions 
and their conception of the profession of foreign correspondent. Whether 
they perceived their role to be that of a watchdog or an unofficial ambas­
sador -  they certainly were a force to be reckoned with in Anglo-German 
relations.


	Journalists as Political Actors
	Arbeitskreis Deutsche England-Forschung - Bd. 59
	Journalists as Political Actors - Transfers and Interactions between Britain and Germany since the late 19th Century

	Table of Contents

	Journalists as Political Actors: Introduction - Frank Bösch/Dominik Geppert

	Transfers and Similarities: Journalists, Politicians and Scandals in Imperial Germany and Britain - Frank Bösch

	1.	Who brought up scandals? Comparative Perspectives

	Tab. 1: Mention of the word scandal in the Times 1786-1985 (Times Digital Archive).

	2.	France as a Model: The Charge of Corruption

	3.	Transfering taboos: Scandals about homosexuality

	4. Transnational Competitions: Scandals concerning Colonialism and the Monarchies
	5.	Conclusion


	Ambassadors of Democracy: British and German Foreign Correspondents in the Age of High Imperialism - Dominik Geppert
	1.	Collective Biography

	2.	Contacts with Government Officials

	3.	Comparison with other Correspondents

	4.	Foreign Correspondents as Political Actors

	Conclusion


	British Journalism in the Great War - Martin Schramm

	1. The British press and the outbreak of war in August 1914
	2.	The Transmission of Information and Censorship

	3.	War-time Propaganda

	Conclusion


	The British Press and the early Weimar Republic: Media Influence or Influenced Media? - Thomas Wittek

	Influence and Self-perception of the British Press

	Organisation of Official Communication in London and Berlin

	Press work in practice as illustrated by the Ruhr Occupation and the Locarno Pact


	Journalists in the service of British foreign policy: The BBC German Service and Chamberlain's appeasement policy, 1938-1939 - Stephanie Seul
	Diplomacy and propaganda: The transnational dimension of Chamberlain's appeasement policy towards Nazi Germany

	A 'gentleman's agreement': The relationship between the BBC German Service and the British government

	'Beyond "straight news'": Broadcasts between objective journalism and government-inspired propaganda

	Differences between the Foreign Office and the BBC

	The BBC German Service and the creation of a transnational public sphere


	The German Past and the British Press: Sefton Delmer as an Anglo-German Actor during the 1950s - Karen Bayer

	From sympathizer to opposer: Sefton Delmer and national socialism

	"How dead is Hitler?": An Anglo-German Controversy

	Responses by the press

	Responses by the West German politicians

	Responses from abroad

	Background to the article series
	Conclusion


	British Press Correspondents in Post World War II Germany - Antje Robrecht

	1.	Biographical Background

	2.	From War Correspondence to Peace Time Journalism

	3.	Positioning in the Cold War

	4.	West German Press Policy

	5. The Special Status of The Times
	Conclusion


	Media Barons in British Politics after 1945 - Colin Seymour-Ure

	1. What is a 'media baron'?
	2.	How does someone become a media baron?

	3. Changes in British media from 1945
	National Daily Newspapers Ownership and circulation, 1945, 1980, 2001

	4. Changes in the British political system, 1945-2000

	5. Political roles of media barons, 1945-2000: Barons and partisanship
	6.	Barons and political office: Parliament

	7.	Political office: government

	8. The baron as an object of courtship
	9. The baron as interest group manager
	Conclusions


	Notes on Contributors

	Arbeitskreis Deutsche England-Forschung

	ADEF Schriftenreihe




