"John Wyndham:
Abstract
Die literarische Kritik hat sich lange Zeit gelassen, Science Fiction als ernst zu nehmende Gattung zu betrachten, was damit zusammenhängt, dass das meiste von der großen Flut von SF-Romanen literarisch wertlos ist. John Wyndham, dem dieser Aufsatz gewidmet ist, macht hierin eine Ausnahme, da er sich in der zweiten Hälfte seiner Karriere als Autor einer Reihe von Themen und Problemen angenommen hat, die für seine Zeit, die fünfziger und sechziger Jahre, eine große Aktualität besaßen und einen außerordentlichen Weitblick des Autors verraten. Sein erster außerordentlicher Erfolgkam mit The Day of the Triffids (1951), dem The Kraken Wakes (1953) folgte, selbst wenn diese beiden Romane, wie ihnen B. Aldiss bescheinigte, “totally devoid of ideas” sind. In den darauf folgenden Romanen erweist sich Wyndham nicht nur als hervorragender Erzähler, sondern als kritischer Beobachter seiner Zeit, auch wenn die Katastrophe (“cosy catastrophe” , wie Aldiss schreibt) sein Schreiben nach wie vor bestimmt. Er hat für die Millionenauflagen seiner Bücher im Penguin-Verlag die Gattungsbezeichnung “Science Fiction” bis zum Ende abgelehnt.
Science Fiction has taken a long time to he considered serious literature, and literary criticism has given it a wide berth right from the beginning. This is largely due to the fact that the vast number of SF novels that still swamp the market are at best pleasant reading and at its worst usually rubbish. John Wyndham, who is considered in this study is certainly exceptional in that in his later novels he deals with problems and themes which were almost revolutionary for the time in which these novels were written. After a fairly mediocre start as a writer before World War II he gained worldwide renown with The Day of the Triffids and The Kraken Wakes, even though these books were, according to B. Aldiss, “totally devoid of ideas”. Brian Aldiss's verdict does not apply to his later books which are no longer just “smooth reading” but contain serious (if at times pessimistic) analyses of some of the problems English society was confronted with after WWII. Though styled “the unchallenged master of science fiction ” by the critic of the Tribune, Wyndham insisted that his novels appear in paperback "without the science fiction label”, conscious of the fact that this label carried associations incompatible with serious writing.